طراحی معماری ساختمان (Architectural Design) یعنی فرایندی که در آن فضاهای مختلف به شکل نقشه های معماری به تصویر کشیده می شوند. معمار تلاش می کند تا در طی سه مرحله کلی فاز صفر معماری، فاز یک و دو معماری این کار را به دو شکل طراحی فرم گرا یا عمل گرا به سرانجام برساند.

طراحی معماری یک ساختمان شامل موارد مختلفی است. این موارد به صورت کلی شامل طراحی داخلی و دکوراسیون، طراحی نما ، طراحی پلان، طراحی محوطه و مشاعات و طراحی لوگو، نماد و سردر یک بنا است.

لازم به ذکر است که تمامی مواردی که در پاراگراف قبلی ذکر شده است، تماما توسط یک نفر اجرا نمیشود. در تیم خانه رویایی BIM، ما توانسته ایم با جمع آوری گروهی از متخصصین صفر تا صد یک پروژه را در شرک ت

ر طراحی معماری یک سبک خاص یا یک سبک ترکیبی را باید در نظر داشته باشد و با محیط اطراف خود از قبیل نمای دیگر ساختمان ها، آب و هوا و… همخوانی داشته باشد. همچنین برای یک طراحی خوب تیم معماری باید با تیم سازه ای و فنی تعامل داشته باشد.

مراحل طراحی معماری

طراحی معماری ابتدا نیاز به گذر کردن از یکسری پیش نیازها دارد که به طور کامل صحبت کردیم و پس از آن تازه مراحل طراحی معماری شروع می شوند. هر یک از این مراحل وابسته به مراحل قبلی خود هستند و هر گونه اشتباه باعث اختلال در کار فازهای بعدی خواهد شد. در ادامه هر یک از این مراحل یا فازهای طراحی معماری را به شکل مختصر توضیح می دهیم.

  • طراحی فاز صفر معماری
  •  طراحی فاز یک معماری
  •  طراحی فاز دو معماری

روش های طراحی معماری

طراحی معماری به دو روش کلی قابل انجام است:

طراحی معماری فرم گرا:

این روش از طراحی معماری بیشتر برای ساختمان و بناهایی نظیر سینما، تئاتر، موزه، فرهنگسرا و برخی مکان های مذهبی مناسب است. با توجه به اینکه این نوع ساختمان ها فرم و شکل خاصی دارند که آنها را از سایر بناهای مشابه متمایز می کند بنابراین شیوه فرم گرا مناسبتر است.

طراحی معماری عملکردگرا:

در این روش از طراحی بیشتر به عملکرد و کارکرد یک ساختمان دقت می کند مثل بیمارستان ها، مدرسه ها و برج های مسکونی که کاربری کاملا خاصی دارند. نوع کاربری ساختمان ها مستقیما بر روی طراحی معماری آنها تأثیر می گذارد بنابراین باید با شیوه عملکردگرا پیش رفت.

اهمیت طراحی معماری حرفه ای چیست؟

اگر با دقت مطالب گفته شده را مطالعه کرده باشید متوجه خواهید شد که بر لزوم حرفه ای و استاندارد بودن طراحی معماری تأکید زیادی داشتیم اما دلیل آن چیست؟ دلیل اینکه طراحی معماری باید حرفه ای باشد و بنابراین با شرکت های حرفه ای طرف قرارداد باشید به شرح زیر هستند:

  • کاربردی بودن فضاهای مختلف ساختمان به نحوی که نیاز ساکنین و خواسته آنها را برآورده کند بسیار مهم است.
  • امنیت ساکنین یک ساختمان اعم از مسکونی، اداری و تجاری در گرو طراحی معماری حرفه ای است.
  • طراحی بهینه یک ساختمان هم ارتباط بسیار نزدیکی با طراحی معماری به شکل حرفه ای دارد.
  • طراحی معماری اگر حرفه ای باشد در زمان ساخت و ساز و فاز عملیاتی مشکلات و چالش ها به شدت کاهش می یابند.
  • در صنایع ساختمانی نمی توان اهمیت زیبایی یک ساختمان را انکار کرد. طراحی های زیبا نه تنها بر روی ارزش یک ملک و شانس فروش آن با قیمت مناسب و سوددهی عالی تأثیر می گذارند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *